Endokrynol. Ped. 2015.14.3.52:25-34
DOI: 10.18544/EP-01.14.03.1620PDF

Spożycie napojów słodkich wśród młodzieży polskiej – badanie pilotażowe

1Agnieszka Kowalska, 2Beata Sińska, 2Alicja Kucharska, 1Katarzyna Piechowiak, 3Karolina Dąbrowa, 3Wiktor Paskal, 3Wojciech Szypowski, 1Agnieszka Szypowska, 1Agnieszka Szypowska

1Klinika Pediatrii, Warszawski Uniwersytet Medyczny
2Zakład Żywienia Człowieka, Warszawski Uniwersytet Medyczny
3Studenckie Koło Naukowe Diabetologii Wieku Rozwojowego przy Klinice Pediatrii, Warszawski Uniwersytet Medyczny


Słowa kluczowe: napoje słodzone, żywienie, cukier, otyłość, młodzież

Streszczenie

Wstęp. W związku z doniesieniami o korelacji między spożyciem słodkich napojów a rozwojem insulinooporności oraz narastającym problemem otyłości u nastolatków istotne jest poznanie nawyków żywieniowych w tej grupie wiekowej. Celem badania była ocena zależności pomiędzy rodzajem i kalorycznością napojów spożywanych przez młodzież a danymi antropometrycznymi i socjoekonomicznymi. Metody. Przeprowadzono wywiad żywieniowy wśród 310 uczniów w wieku 12–17 lat z 8 szkół warszawskich. Wywiad żywieniowy dotyczył spożywanych napojów, ponadto przeprowadzono wywiad socjoekonomiczny, obliczono BMI, stosunek obwodu pasa do wzrostu (WtHR) oraz dobowe zapotrzebowanie energetyczne uczniów. Wyniki. Do analizy włączono dane zebrane od 305 uczniów. 75,7% badanych piło słodkie napoje. Procentowy udział energii pochodzącej ze słodkich napojów w dobowym zapotrzebowaniu energetycznym wynosił w przeliczeniu na konsumenta 10,9±9,1% (dziewczęta: 9,8±9,1% vs. chłopcy: 11,7±9,0%, p=0,038). Całkowita objętość pitych napojów korelowała z WtHR (r= 0,18; p=0,002) oraz BMI (r=0,19; p= 0,001). Nie stwierdzono różnic w ilości energii dostarczanej ze spożywanych napojów pomiędzy osobami o prawidłowej masie ciała a młodzieżą z nadwagą/otyłością, jednak wypijane objętości niektórych grup napojów różniły się istotnie w zależności od płci lub kategorii wagowej. Wnioski. Spożycie przez młodzież cukru w słodkich napojach przekracza zalecane przez WHO dobowe spożycie energii pochodzącej z cukrów łatwo przyswajalnych. Duży odsetek dzieci pijących słodkie napoje sugeruje konieczność podjęcia działań edukacyjnych oraz dalszych badań.


Wstęp

W ciągu ostatnich lat obserwowany jest wzrost występowania otyłości wśród dzieci i nastolatków [1,2]. Wśród przyczyn wymieniane są jakość i wartość energetyczna spożywanych pokarmów, nawyki żywieniowe oraz szeroko pojęty styl życia [3]. W porównaniu z dziećmi o prawidłowej masie ciała dzieci otyłe są zagrożone większym ryzykiem pozostania otyłymi w ciągu życia [4].

Związek pomiędzy spożyciem słodkich napojów a rozwojem cukrzycy [5], nadwagi i otyłości[6]
oraz chorób układu krążenia [7] jest dobrze udokumentowany u dorosłych. W przypadku dzieci i młodzieży w metaanalizie kohortowych badań prospektywnych opisywano związek pomiędzy przyrostem masy ciała a spożyciem słodkich napojów [6]. Mimo iż słodkie napoje mają dość niską gęstość energetyczną, istnieje tendencja do zastępowania dodawanej do napojów sacharozy syropem wysokofruktozowym, ponadto soki i napoje owocowe zawierają stosunkowo dużo naturalnej fruktozy [8]. Metabolizm fruktozy bardziej sprzyja lipogenezie w porównaniu z glukozą [9], jej nadmierne spożycie jest wymieniane wśród czynników ryzyka rozwoju m.in niealkoholowego stłuszczenia wątroby, chorób układu krążenia [10] i zespołu metabolicznego [11].

W najnowszych rekomendacjach WHO dotyczących spożycia cukru zalecane jest, aby u dorosłych i dzieci wartość energetyczna spożywanych cukrów łatwo przyswajalnych (definiowanych jako mono i disacharydy dodane do żywności lub naturalnie występujące w miodzie, syropach, sokach i koncentratach owocowych) stanowiła nie więcej niż 10% całkowitego dziennego spożycia energii z dalszym zaleceniem ograniczenia do mniej niż 5% [12].

Preferencje związane ze spożywaniem różnych rodzajów napojów wśród młodzieży wskazują na różnice w upodobaniach konsumentów poszczególnych narodowości, co wpływa też na różnice w ilości dostarczanej energii [6,13]. Dzięki społecznym kampaniom przeprowadzonym w Polsce dzieci uczęszczające do szkół podstawowych zabierają na czas lekcji wodę, piją mleko. Natomiast uczniowie szkół ponadpodstawowych sami zaopatrują się w produkty spożywcze zarówno w szkolnych sklepikach i automatach, jak również poza szkołą, co może skutkować nadmiernym spożyciem słodkich napojów. Ze względu na skąpe dane dotyczące owego spożycia przez polską młodzież istotna jest ocena tego problemu.

Przedmiotem pracy jest ocena ilościowa i jakościowa napojów spożywanych przez uczniów szkół gimnazjalnych i średnich ze szczególnym uwzględnieniem energii pochodzącej z cukrów zawartych w płynach oraz analiza zależności pomiędzy danymi antropometrycznymi i warunkami socjoekonomicznymi a rodzajem i kalorycznością spożywanych napojów.

Metody

Przebieg badania i populacja

Przeprowadzono badanie przekrojowe wśród uczniów 8 koedukacyjnych szkół gimnazjalnych i średnich mieszczących się w czterech dzielnicach Warszawy. Dzielnice oraz szkoły wybrane zostały losowo. Klasy (po dwie w każdej szkole) zostały wytypowane przez dyrektorów szkół na podstawie planu lekcji, kryterium stanowiły zaproponowane przez badaczy godziny przeprowadzenia badania. Przed jego rozpoczęciem uczestników, ich rodziców, a także dyrekcje szkół poinformowano o celach oraz poproszono o zgodę na przeprowadzenie badania. Dane zbierane były w szkołach pomiędzy grudniem 2013 r. a styczniem 2014 r. przez grupę badaczy, w której skład wchodzili studenci z Koła Diabetologii Wieku Rozwojowego oraz lekarze z Kliniki Pediatrii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Protokół badania został zatwierdzony przez Komisję Bioetyczną Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Informacje żywieniowe

Badanie zostało zaprojektowane przy udziale specjalisty dietetyka z Zakładu Żywienia Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Badacze zostali przeszkoleni w przeprowadzaniu wywiadu żywieniowego. Z każdym uczniem przeprowadzono indywidualną rozmowę dotyczącą diety w dniu poprzedzającym badanie. W pytaniach dotyczących spożytych napojów określano ilość i rodzaj napojów wypitych w dniu poprzedzającym badanie (w mililitrach) oraz ilość cukru użytego do dosładzania napojów (w gramach). Odpowiedzi na pytania zapisywane były w formularzu ułożonym wspólnie ze specjalistami dietetyki. Pomocą przy udzielaniu odpowiedzi był atlas ze zdjęciami produktów żywieniowych, obrazujący ich rozmiary na tle różnych naczyń, w oparciu o który ustalana
była wielkość porcji [14].

Uzyskane informacje o danych żywieniowych zostały zweryfikowane przez specjalistę dietetyka,
a następnie poddane analizie za pomocą specjalistycznego programu do analizy dietetycznej Dieta 5.0 (wydawca: Zakład Epidemiologii i Norm Żywienia, Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie, 2011) [15]. Uczniowie wypełniali również ankietę dotyczącą warunków socjoekonomicznych: wykształcenia oraz zawodu rodziców, statusu socjoekonomicznego, miejsca zamieszkania, liczby członków rodziny oraz ilości wspólnie jedzonych posiłków. Ankietę wypełniali samodzielnie, w obecności badacza, który pomagał w zrozumieniu pytań.

Dane antropometryczne

U wszystkich uczniów wykonane zostały przez lekarza podstawowe pomiary antropometryczne:
masy ciała, wzrostu i obwodu pasa. Pomiary zostały przeprowadzone przy pomocy tych samych narzędzi pomiarowych. Waga uczniów oraz wzrost mierzone były za pomocą atestowanej wagi ze wzrostomierzem (Radwag model WPT 60/150 OW, pomiary z dokładnością do 0,5cm i 0,1kg). Obwód pasa mierzony był za pomocą nierozciągliwej taśmy pomiarowej. Na podstawie pomiarów obliczono dla uczniów wskaźnik masy ciała (BMI) oraz stosunek obwodu pasa do wzrostu (WtHR). Uczniowie zostali zaklasyfikowani na podstawie siatek centylowych BMI [16] do grup o wadze normalnej, z nadwagą (BMI dla wieku większe lub równe 85 centylowi) lub otyłych (BMI większe lub równe 95 centylowi). Dobowe zapotrzebowanie energetyczne uczniów ustalono w oparciu o tabele norm dla wieku i płci przy założeniu umiarkowanej aktywności fizycznej [17].

Klasyfikacja napojów

W trakcie analizy dietetycznej przy pomocy programu Dieta 5.0 dla każdego napoju określone zostały m.in: całkowita zawartość węglowodanów, zawartość węglowodanów przyswajalnych oraz wartość energetyczna. Następnie spożywane napoje przyporządkowano do następujących grup: 1. woda; 2. kawa i herbata włącznie z kawą zbożową a) słodzone i b) niesłodzone; 3. mleko i napoje mleczne a)słodzone i b) niesłodzone, 4. napoje owocowe – grupa obejmująca również soki owocowe, soki warzywne (pito jedynie sok marchwiowy), nektary oraz kompoty; 5. grupa napojów gazowanych i niegazowanych słodzonych, w której skład wchodziły także napoje energetyzujące oraz napoje izotoniczne, a także 6. grupa napojów typu light.

Jogurty wyraźnie określone przez uczniów jako pitne i spożywane w charakterze napoju oraz mleko dodawane do kawy lub herbaty zaklasyfikowano jako napoje, nie brano pod uwagę jogurtów oraz mleka spożywanego z musli lub innymi dodatkami jako posiłek. Następnie, mając na uwadze powyższy podział napojów, wyodrębniono grupę nadrzędną napojów słodkich, do której zaliczono grupy: 2a – słodzoną kawę i herbatę, 3a – napoje mleczne słodzone, 4. napoje owocowe oraz 5. słodzone napoje gazowane i niegazowane. Grupa napojów słodkich miała obejmować napoje zawierające łatwo przyswajalne cukry (ang. free sugars) w definicji wg WHO[12], zarówno naturalnie słodkie jak np. soki owocowe, jak i dosładzane cukrem przez producenta. Dołączono do grupy również soki warzywne, ponieważ w badanej populacji jedynym takim sokiem był sok marchwiowy, który ma wyższą w porównaniu z niektórymi sokami owocowymi gęstość energetyczną (40kcal/100 ml) oraz porównywalnie wysoki procentowy udział węglowodanów przyswajalnych w całkowitej energii (90% lub więcej). Mleko zostało włączone do grupy napojów słodkich, jeżeli wchodziło w skład napojów, do których był dodawany cukier (najczęściej kawy).

Analiza statystyczna
Wszystkie analizy danych przeprowadzono przy użyciu Microsoft Exel 2007 oraz StatsDirect v. 2.8.0 (England, StatsDirect Ltd. 2013).Statystyka opisowa użyta została do podsumowania charakterystyki badanej populacji. Test Kolmogorov-Smirnov został zastosowany w celu potwierdzenia normalności rozkładu danych. Porównania, w zależności od rodzaju spożywanych napojów, płci lub statusu wagowego, były wykonane przy użyciu testów parametrycznych T-test lub nieparametrycznych Mann-Whitney U-test w przypadku danych ciągłych lub testu Fishera i Chi2 w przypadku danych nieciągłych. Iloraz szans (OR) oceniano dla przedziału ufności (CI) 95%. W celu oceny korelacji został wykonany test Spearmana lub test regresji logistycznej. Za istotne statystycznie uznawano wartości p < 0,05.

Wyniki

Charakterystyka populacji

Do udziału w badaniu wytypowano 470 kandydatów (wszyscy uczniowie klas). 160 osób (34%)
nie przystąpiło do badania ze względu na brak pisemnej zgody opiekuna lub nieobecność w szkole. 310 uczniów wypełniło ankiety. 5 uczniów zostało wykluczonych z analizy ze względu na niekompletność danych: 4 nie wzięło udziału w pomiarach antropometrycznych, 1 uczeń nie wypełnił danych żywieniowych. Do końcowej analizy włączono dane 305 uczniów. Charakterystykę uczestników przedstawiono w tabeli I.

Rodzaje pitych napojów

Średnie spożycie napojów przez jednego ucznia
wynosiło 1774±876ml/dl, u chłopców było ono wyższe niż u dziewcząt (p<0,0001). Główny spożywany napój zarówno pod względem liczby konsumentów, jak i pod względem objętości stanowiła woda, innymi często pitymi napojami były kawa i herbata oraz napoje owocowe. Preferencje w wyborze oraz spożywane objętości niektórych grup napojów różniły się w zależności od płci (tab. II, tab. III). Energia pochodząca ze spożywanych napojów wynosiła średnio per capita 256 kcal/24h, co stanowiło średnio 8,7±9% dobowego zapotrzebowania energetycznego. U chłopców odsetek ten był statystycznie większy niż u dziewcząt (M: 10,0 ± 9,6% vs K: 7,2 ± 8,8% p=0,002). W przeliczeniu na konsumenta odsetki te były odpowiednio wyższe (ogółem: 11,3 ± 9,3%, M: 12,2 ± 9,3% vs. K: 10,1 ± 9,1% p=0,036). Biorąc pod uwagę grupę napojów w kontekście dostarczanej energii, pochodziła ona głównie z grupy napojów owocowych (średnio 4,3±0,1% dobowego zapotrzebowania energetycznego) (tab. II).

Spożycie napojów słodkich

231 (75,74%) osób piło słodkie napoje w dniu poprzedzającym badanie (tab. III). Z istotnie większym prawdopodobieństwem byli to chłopcy (OR=1,89, 95% CI [1,11;3,21], p=0,023). Średnie spożycie kalorii pochodzących z wypijanych napojów słodkich wynosiło 321,5 ± 272,3kcal. Procentowy udział tych napojów w dobowym zapotrzebowaniu energetycznym wynosił średnio 10,9 ± 9,1% i był statystycznie większy u chłopców (K: 9,8 ± 9,1% vs M: 11,7 ± 9,0% p=0,038) (tab. II). Objętość napojów słodkich w stosunku do objętości wszystkich spożywanych napojów wynosiła średnio 56,1 ± 31,1%. Nie stwierdzono związku pomiędzy faktem spożycia napojów słodkich a: wiekiem, wzrostem, BMI, występowaniem nadwagi/ otyłości, masą ciała, WtHR, całkowitą objętością spożywanych napojów, statusem socjo-ekonomicznym, wykształceniem rodziców oraz miejscem zamieszkania.

Spożycie napojów w zależności od BMIi WtHR

Wykazano dodatnią korelację pomiędzy objętością wypijanych płynów a WtHR (r= 0,18; p=0,002) oraz BMI (r=0,19; p= 0,001). Jednakże klasyfikując uczniów do kategorii wagowych w oparciu o siatki centylowe BMI i porównując grupę osób szczupłych i o prawidłowej masie ciała z grupą osób z nadwagą i otyłych, nie stwierdzono różnic w całkowitej objętości i wartości energetycznej wypijanych napojów w zależności od statusu wagowego ucznia. W teście regresji logistycznej nie wykazano związku pomiędzy kategorią wagową badanej populacji (ogółem oraz kobiet i mężczyzn analizowanych oddzielnie) a energią zawartą w spożytych napojach (wszystkie oraz słodkie) oraz odsetkiem dobowego zapotrzebowania energetycznego pochodzącego z tych napojów.

Analizując rodzaje wypijanych napojów w zależności od statusu wagowego uczestnika badania
okazało się, że uczniowie o prawidłowej masie ciała wypijali na osobę więcej kawy i herbaty (średnio
460,4 ± 426,8 ml/24h vs. 325,3 ± 438,6ml/24h, p=0,003) i mniej wody (824,3 ± 782,6ml/24h vs. 1098 ± 873,5ml/24h, p=0,016) niż uczniowie z nadwagą i otyłe. Biorąc dodatkowo pod uwagę płeć, w podgrupie chłopców z prawidłową masą ciała obserwowano większe średnie spożycie słodzonych napojów gazowanych i niegazowanych (215,5±432,9ml/24h vs. 104,7± 347,6ml/24h, p=0,038) oraz kawy i herbaty zarówno ogółem (483,5 ± 467ml/24h vs. 241,4 ± 332ml/24h, p=0,0009), jak i słodzonych (315,5 ± 446,8ml/24h vs. 141,4 ± 287,9ml/24h, p=0,014) niż w grupie chłopców z nadwagą/ otyłością. W podgrupie dziewcząt z prawidłową masą ciała stwierdzono mniejsze spożycie wody na osobę niż wśród dziewcząt z nadwagą/ otyłych (766,9 ± 712,1ml/24h vs. 1168 ± 850,5ml/24h, p=0,007).

Dyskusja

Dobowe spożycie napojów słodkich przez młodzież dostarczyło średnio ponad 320 kcal z cukrów łatwo przyswajalnych, co stanowiło średnio 10,9% w przeliczeniu na konsumenta, 8,3% per capita dobowego zapotrzebowania energetycznego. Odnosząc ten wynik do rekomendacji, u młodzieży pijącej napoje słodkie przekroczone zostało zalecane przez WHO dobowe spożycie cukrów łatwo przyswajalnych w diecie, gdyż pochodząca z nich energia nie powinna przekraczać 10% całkowitego dziennego spożycia energii ze wskazaniem ograniczania do 5% [12]. The European Society for Paediatric Gastroenterology Hepatology and Nutrition (ESPGHAN) nie podaje wartości procentowych, ale również zaleca ograniczenie węglowodanów prostych oraz o wysokim indeksie glikemicznym, a także zaleca wodę jako główny napój u dzieci i młodzieży [3]. Porównując z innymi badaniami, w dużym europejskim badaniu przekrojowym HELENA, gdzie analizowano dane z ośmiu krajów, energia z napojów pochodziła odpowiednio z napojów słodkich (116,8 kcal), słodzonego mleka (79,6 kcal) i soków owocowych (69,7 kcal) [13]. W badaniu amerykańskim [18] energia z napojów słodkich oraz soków owocowych obejmowała 24% w przeliczeniu na konsumenta, 15% per capita dobowego zapotrzebowania energetycznego nastolatków (głównie pito napoje gazowane). Dodatkowo zaobserwowano wzrost spożycia napojów słodkich oraz soków owocowych. W badaniu meksykańskim [19] nastolatkowie dostarczali w napojach 16,8% per capita dobowego zapotrzebowania energetycznego (spożywali głównie napoje gazowane i napoje mleczne). W badaniu australijskim spożycie wynosiło średnio 7,5% per capita (głównie napoje gazowane) [20]. Co więcej, w przytoczonym badaniu wykazano, że proporcja dobowego zapotrzebowania energetycznego pochodząca z napojów słodkich wzrasta wraz z wiekiem dziecka.

Biorąc pod uwagę liczbę konsumentów, ponad 75% badanych uczniów znalazło się w grupie spożywającej słodkie napoje. W badaniach z innych krajów zaobserwowano zróżnicowane odsetki takich osób (Europejskie badanie HELENA 53%[13] Kanada 80,3% [21] USA 88% [18], Australia 80,2%
[20]). Jednak z uwagi na różnice w metodologii przytoczonych badań (zwłaszcza w badaniu HELENA, gdzie soki oraz słodzona kawa, herbata, mleko nie zostały zaklasyfikowane do napojów słodkich) wszystkie powyższe wartości liczbowe nie są porównywalne, a stanowią jedynie orientacyjny punkt odniesienia. Ze względu na prace wykazujące, że spożywanie napojów słodkich wydaje się mieć związek z rozwojem inulinooporności [22], wynik ten jest niepokojący. W badaniu HELENA wykazano, iż częstość spożycia napojów słodkich przez nastolatków korelowała z wartością parametru HOMA-IR świadczącym o insulinoopornosci [23].

Analizując poszczególne grupy spożywanych płynów, woda, podobnie jak w innych krajach europejskich [13], Meksyku [19] i Kanadzie [21], okazała się napojem pitym w największej objętości per capita i przez największą liczbę konsumentów, przy średnim spożyciu w Europie wynoszącym ok.
821ml per capita, przez ok 88% młodzieży [13].

Warto zauważyć, że główne źródło energii z napojów stanowiły soki i napoje owocowe. Te produkty są szeroko promowane jako zdrowa żywność, mimo iż nie niosą żadnej wartości dodanej w porównaniu z jedzeniem owoców w postaci stałej. Dodatkowo picie soków owocowych w porównaniu z efektami konsumpcji nieprzetworzonych owoców skutkuje mniejszym uczuciem sytości i spożyciem kolejnego posiłku o większej zawartości energii [24].

Pod względem różnic międzypłciowych chłopcy spożywali większe objętości napojów w porównaniu do dziewcząt. Ponadto podobnie jak w badaniu europejskim [13] i meksykańskim [19] istotne różnice zaobserwowano w preferowaniu poszczególnych grup napojów. W badanej przez nas populacji różnice między płciami dotyczyły spożycia napojów owocowych, gazowanych, energetycznych. Warto zauważyć że objętości napojów gazowanych wypijane przez chłopców były średnio ponaddwukrotnie większe niż u dziewcząt. Mimo iż nie są to tak duże objętości, jak odnotowano w badaniach amerykańskich [18], jest to niekorzystne zjawisko. Napoje te zawierają wiele środków konserwujących, wzmacniających smak oraz sztucznych barwników. W amerykańskim badaniu przekrojowym wykazano związek pomiędzy spożywaniem słodkich napojów gazowanych przez uczniów szkoły średniej a częstością występowania wśród nich astmy, o co podejrzewane są właśnie środki konserwujące w nich zawarte [25].

W naszym badaniu wyłącznie jedna osoba przyznała się do picia alkoholu w dniu poprzedzającym badanie, jest to wynik istotnie różny w porównaniu z danymi z innych krajów [13,19].

Analiza rodzajów, objętości pitych napojów oraz dostarczanej z nich energii w kontekście zmiennych antropometrycznych wykazała większe spożycie wody u dziewcząt z nadwagą lub otyłością w porównaniu z grupą o prawidłowej masie ciała. Wytłumaczeniem może być zalecenie picia wody pojawiające się w wielu popularnych dietach, stosunkowo proste do wypełnienia. Na większe spożycie wody u dziewcząt o nieprawidłowej masie ciała mogły mieć również wpływ niebadane przez nas aspekty, jak spożycie białka, soli oraz zapotrzebowanie na płyny wynikające z samej masy ciała. W wynikach przeglądu systematycznego badań przekrojowych większe spożycie wody wydaje się być związane z wyższą masą ciała dziecka, jednakże wnioski z badań obserwacyjnych nie potwierdzają tej zależności [26]. Zaobserwowaliśmy także spożycie większych objętości napojów słodzonych u chłopców z prawidłową masą ciała, na co mógł mieć wpływ nieoceniany w naszym badaniu, a częstszy w takiej grupie wysiłek fizyczny [27]. Z drugiej strony pod względem całkowitej kaloryczności napojów nie znaleźliśmy różnic między grupami wyodrębnionymi w zależności od statusu wagowego. Ponieważ na korelacje między masą ciała a ilością i kalorycznością spożywanych napojów wpływ mogą mieć nieuwzględnione w badaniu zmienne, jak przytoczone wyżej, a także masa mięśniowa ucznia, aktualna próba odchudzenia się, problem wydaje się bardziej złożony i brak nam wystarczających danych, aby uzasadnić powyższe przypuszczenia.

Ograniczeniem naszego badania jest fakt, że uzyskane informacje żywieniowe pochodziły z jednego dnia. Wybierając zastosowaną metodę, spodziewaliśmy się uzyskania bliższych stanowi faktycznemu opisów objętości spożywanych napojów. Z doświadczeń naszego zespołu wynika, że trudno jest uzyskać od nastolatków precyzyjne informacje żywieniowe z okresu dłuższego niż poprzedzający dzień. Z reguły dane wcześniejsze są mocno niedoszacowane, podobnie trudno jest uzyskać zadowalający odsetek zwróconych kwestionariuszy w przypadku przeprowadzania samodzielnie w domu przez uczniów 3-dniowego zapisu diety. Najlepszą opcją wydawałby się dzienniczek stworzony w technologii chętniej akceptowanej przez młodzież, np. jako program na telefon, lub podobny do zastosowanego np. w badaniu HELENA [28].

Wnioski

Podsumowując, prezentowane wyniki stanowią pewien obraz konsumpcji napojów wśród polskiej młodzieży. Wypijanie znacznych objętości napojów słodzonych w ciągu dnia przez dużą grupę konsumentów, bo aż ¾ ankietowanych uczniów, skutkowało spożyciem istotnej, dodatkowej ilości energii. Co warte podkreślenia, spożycie przez młodzież cukru w słodkich napojach przekraczało zalecane przez WHO dobowe spożycie energii pochodzącej z cukrów łatwo przyswajalnych.

Ze względu na intensywne, celowane w dzieci i młodzież zabiegi marketingowe producentów oraz narastający problem otyłości konieczna jest edukacja rodziców, dzieci i młodzieży w zakresie faktycznej jakości spożywanych napojów, z naciskiem na zawartość w nich cukru i płynące z tego konsekwencje.

Piśmiennictwo

1. Ahluwalia N., Dalmasso P., Rasmussen M. et al.: Trends in overweight prevalence among 11-, 13- and 15-year-olds in 25 countries in Europe, Canada and USA from 2002 to 2010. Eur. J. Public Health, 2015:25 Suppl 2, 28-32.
2. Jackson-Leach R., Lobstein T.: Estimated burden of paediatric obesity and co-morbidities in Europe. Part 1.: The increase in the prevalence of child obesity in Europe is itself increasing. Int. J. Pediatr. Obes., 2006:1, 26-32.
3. Agostoni C., Braegger C., Decsi T. et al.: Role of dietary factors and food habits in the development of childhood obesity: a commentary by the ESPGHAN Committee on Nutrition. J. Pediatr. Gastroenterol. Nutr., 2011:52, 662-669.
4. Liang Y., Hou D., Zhao X. et al.: Childhood
obesity affects adult metabolic
syndrome and diabetes. Endocrine,
Epub 03.2015:Dostęp z http://link.
springer.com/article/10.1007%2
Fs12020-015-0560-7 (01.05.2015)
5. Malik V.S., Popkin B.M., Bray G.A. et
al.: Sugar-sweetened beverages and
risk of metabolic syndrome and type
2 diabetes: a meta-analysis. Diabetes
Care, 2010:33, 2477-2483.
6. Malik V.S., Pan A., Willett W.C. et al.:
Sugar-sweetened beverages and
weight gain in children and adults:
a systematic review and meta-analysis.
Am. J. Clin. Nutr., 2013:98, 1084-
1102.
7. Huang C., Huang J., Tian Y. et al.: Sugar
sweetened beverages consumption
and risk of coronary heart disease:
a meta-analysis of prospective studies.
Atherosclerosis, 2014:234, 11-16.
8. Bray G.A., Popkin B.M.: Dietary sugar
and body weight: have we reached
a crisis in the epidemic of obesity and
diabetes?: health be damned! Pour
on the sugar. Diabetes Care, 2014:37,
950-956.
9. Jarosz M., Traczyk I.:Węglowodany.
W: Normy żywienia dla populacji polskiej
– nowelizacja. Red. Jarosz M., Instytut
Żywności i Żywienia, Warszawa
2012:1, 63-75.
10. Stanhope K.L., Medici V., Bremer
A.A. et al.: A dose-response study of
consuming high-fructose corn syrupsweetened
beverages on lipid/lipoprotein
risk factors for cardiovascular
disease in young adults. Am. J. Clin.
Nutr., 2015:101, 1144-1154.
11. Dekker M.J., Su Q., Baker C. et al.:
Fructose: a highly lipogenic nutrient
implicated in insulin resistance,
hepatic steatosis, and the metabolic
syndrome. Am. J. Physiol. Endocrinol.
Metab., 2010:299, E685-694.
12. World Health Organization.: Guideline:
Sugars intake for adults and children.
WHO, Geneva 2015.
13. Duffey K.J., Huybrechts I., Mouratidou
T. et al.: Beverage consumption among
European adolescents in the HELENA
study. Eur. J. Clin. Nutr., 2012:66, 244-
252.
14. Szponar L., Wolnicka K., Rychlik E.:
Album Fotografii Produktów i Potraw.
Album of Photographs of Food Products
and Dishes. Instytut Żywności
i Żywienia, Warszawa 2000.
15. Dieta 5.0. Secondary Dieta 5.0 2011.
Dostęp z: http://www.izz.waw.pl/pl/
usugi?id=450.(01.05.2015)
16. Kułaga Z., Litwin M., Tkaczyk M. et
al.: Polish 2010 growth references
for school-aged children and adolescents.
Eur. J. Pediatr., 2011:170, 599-
609.
17. Jarosz M., Traczyk I., Rychlik M. Energia.
W: Normy żywienia dla populacji
polskiej – nowelizacja. Red. Jarosz M.,
Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa
2012:1, 18-32.
18. Wang Y.C., Bleich S.N., Gortmaker
S.L.: Increasing caloric contribution
from sugar-sweetened beverages and
100% fruit juices among US children
and adolescents, 1988–2004. Pediatrics,
2008:121, e1604-1614.
19. Stern D., Piernas C., Barquera S. et al.:
Caloric beverages were major sources
of energy among children and adults in
Mexico, 1999–2012. J. Nutr., 2014:144,
949-956.
20. Hafekost K., Mitrou F., Lawrence D. et
al.: Sugar sweetened beverage consumption
by Australian children: implications
for public health strategy. BMC
Public Health, 2011:11, 950.
21. Vanderlee L., Manske S., Murnaghan
D. et al.: Sugar-sweetened beverage
consumption among a subset of Canadian
youth. J. Sch. Health, 2014:84,
168-176.
22. Bremer A.A., Auinger P., Byrd R.S.: Relationship
between insulin resistanceassociated
metabolic parameters and
anthropometric measurements with
sugar-sweetened beverage intake and
physical activity levels in US adolescents:
findings from the 1999-2004
National Health and Nutrition Examination
Survey. Arch. Pediatr. Adolesc.
Med., 2009:163, 328-335.
23. Kondaki K., Grammatikaki E., Jiménez-
Pavón D. et al.: Daily sugar-sweetened
beverage consumption and insulin resistance
in European adolescents: the
HELENA (Healthy Lifestyle in Europe
by Nutrition in Adolescence) Study.
Public Health Nutr., 2013:16, 479-486.
24. Flood-Obbagy J.E., Rolls B.J.: The effect
of fruit in different forms on energy
intake and satiety at a meal. Appetite,
2009:52, 416-422.
25. Park S., Blanck H.M., Sherry B. et al.:
Regular-soda intake independent of
weight status is associated with asthma
among US high school students. J.
Acad. Nutr. Diet., 2013:113, 106-111.
26. Muckelbauer R., Barbosa C.L., Mittag
T. et al.: Association between water
consumption and body weight outcomes
in children and adolescents:
a systematic review. Obesity (Silver
Spring), 2014:22, 2462-2475.
27. Govindan M., Gurm R., Mohan S. et
al.: Gender differences in physiologic
markers and health behaviors associated
with childhood obesity. Pediatrics,
2013:132, 468-474.
28. Vereecken C.A., Covents M., Sichert-
Hellert W. et al.: Development and
evaluation of a self-administered computerized
24-h dietary recall method
for adolescents in Europe. Int. J. Obes.
(Lond.), 2008:32 Suppl 5, S26-34.


Piśmiennictwo

1. Ahluwalia N., Dalmasso P., Rasmussen M. et al.: Trends in overweight prevalence among 11-, 13- and 15-year-olds in 25 countries in Europe, Canada and USA from 2002 to 2010. Eur. J. Public Health, 2015:25 Suppl 2, 28-32.

2. Jackson-Leach R., Lobstein T.: Estimated burden of paediatric obesity and co-morbidities in Europe. Part 1.: The increase in the prevalence of child obesity in Europe is itself increasing. Int. J. Pediatr. Obes., 2006:1, 26-32.

3. Agostoni C., Braegger C., Decsi T. et al.: Role of dietary factors and food habits in the development of childhood obesity: a commentary by the ESPGHAN Committee on Nutrition. J. Pediatr. Gastroenterol. Nutr., 2011:52, 662-669.

4. Liang Y., Hou D., Zhao X. et al.: Childhood obesity affects adult metabolic syndrome and diabetes. Endocrine, Epub 03.2015:Dostęp z http://link. springer.com/article/10.1007%2 Fs12020-015-0560-7 (01.05.2015)

5. Malik V.S., Popkin B.M., Bray G.A. et al.: Sugar-sweetened beverages and risk of metabolic syndrome and type 2 diabetes: a meta-analysis. Diabetes Care, 2010:33, 2477-2483.

6. Malik V.S., Pan A., Willett W.C. et al.: Sugar-sweetened beverages and weight gain in children and adults: a systematic review and meta-analysis. Am. J. Clin. Nutr., 2013:98, 1084-
1102.

7. Huang C., Huang J., Tian Y. et al.: Sugar sweetened beverages consumption and risk of coronary heart disease: a meta-analysis of prospective studies. Atherosclerosis, 2014:234, 11-16.

8. Bray G.A., Popkin B.M.: Dietary sugar and body weight: have we reached a crisis in the epidemic of obesity and diabetes?: health be damned! Pour on the sugar. Diabetes Care, 2014:37, 950-956.

9. Jarosz M., Traczyk I.:Węglowodany. W: Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Red. Jarosz M., Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2012:1, 63-75.

10. Stanhope K.L., Medici V., Bremer A.A. et al.: A dose-response study of consuming high-fructose corn syrupsweetened beverages on lipid/lipoprotein risk factors for cardiovascular disease in young adults. Am. J. Clin. Nutr., 2015:101, 1144-1154.

11. Dekker M.J., Su Q., Baker C. et al.: Fructose: a highly lipogenic nutrient implicated in insulin resistance, hepatic steatosis, and the metabolic syndrome. Am. J. Physiol. Endocrinol.
Metab., 2010:299, E685-694.

12. World Health Organization.: Guideline: Sugars intake for adults and children. WHO, Geneva 2015.

13. Duffey K.J., Huybrechts I., Mouratidou T. et al.: Beverage consumption among European adolescents in the HELENA study. Eur. J. Clin. Nutr., 2012:66, 244- 252.

14. Szponar L., Wolnicka K., Rychlik E.: Album Fotografii Produktów i Potraw. Album of Photographs of Food Products and Dishes. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2000.

 15. Dieta 5.0. Secondary Dieta 5.0 2011. Dostęp z: http://www.izz.waw.pl/pl/usugi?id=450.(01.05.2015)

16. Kułaga Z., Litwin M., Tkaczyk M. et al.: Polish 2010 growth references for school-aged children and adolescents. Eur. J. Pediatr., 2011:170, 599-609.

17. Jarosz M., Traczyk I., Rychlik M. Energia. W: Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Red. Jarosz M., Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2012:1, 18-32.

18. Wang Y.C., Bleich S.N., Gortmaker S.L.: Increasing caloric contribution from sugar-sweetened beverages and 100% fruit juices among US children and adolescents, 1988–2004. Pediatrics, 2008:121, e1604-1614.

19. Stern D., Piernas C., Barquera S. et al.: Caloric beverages were major sources of energy among children and adults in Mexico, 1999–2012. J. Nutr., 2014:144, 949-956.

20. Hafekost K., Mitrou F., Lawrence D. et al.: Sugar sweetened beverage consumption by Australian children: implications for public health strategy. BMC Public Health, 2011:11, 950.

21. Vanderlee L., Manske S., Murnaghan D. et al.: Sugar-sweetened beverage consumption among a subset of Canadian youth. J. Sch. Health, 2014:84, 168-176.

22. Bremer A.A., Auinger P., Byrd R.S.: Relationship between insulin resistanceassociated metabolic parameters and anthropometric measurements with sugar-sweetened beverage intake and physical activity levels in US adolescents: findings from the 1999-2004 National Health and Nutrition Examination Survey. Arch. Pediatr. Adolesc. Med., 2009:163, 328-335.

23. Kondaki K., Grammatikaki E., Jiménez-Pavón D. et al.: Daily sugar-sweetened beverage consumption and insulin resistance in European adolescents: the HELENA (Healthy Lifestyle in Europe by Nutrition in Adolescence) Study. Public Health Nutr., 2013:16, 479-486.

 24. Flood-Obbagy J.E., Rolls B.J.: The effect of fruit in different forms on energy intake and satiety at a meal. Appetite, 2009:52, 416-422.

25. Park S., Blanck H.M., Sherry B. et al.: Regular-soda intake independent of weight status is associated with asthma among US high school students. J. Acad. Nutr. Diet., 2013:113, 106-111.

26. Muckelbauer R., Barbosa C.L., Mittag T. et al.: Association between water consumption and body weight outcomes in children and adolescents: a systematic review. Obesity (Silver Spring), 2014:22, 2462-2475.

27. Govindan M., Gurm R., Mohan S. et al.: Gender differences in physiologic markers and health behaviors associated with childhood obesity. Pediatrics, 2013:132, 468-474.

28. Vereecken C.A., Covents M., Sichert- Hellert W. et al.: Development and evaluation of a self-administered computerized 24-h dietary recall method for adolescents in Europe. Int. J. Obes. (Lond.), 2008:32 Suppl 5, S26-34.

szukanie zaawansowane »

Podobne artykuły

...

Cukry dodane w napojach energetycznych a ryzyko nadwagi i otyłości u ...

Subiektywna jakość życia, poczucie własnej wartości i postrzegane ws ...

Chemeryna – struktura, funkcje biologiczne oraz związek z otyłością ...

polski | english | Logowanie
ISSN: 1730-0282
e-ISSN: 1898-9373
TOWARZYSTWO|CZASOPISMO|REDAKCJA|REGULAMIN|PRENUMERATA|KONKURS|KONTAKT